Kisboldogasszony Katolikus Általános Iskola

Székhely:
5932 Gádoros, Iskola u. 4.
Telefon/Fax:
06-68-490-052

Web: http://www.gadorosiskola.hu
Email: nemann2018@gmail.com

Publikációk

Miért gyilkos a Gyilkos-tó?

Pályázati címmel iskolánk hetedik évfolyamos diákjai 2023. május 30-tól június 3-ig Romániába utaztak a Határtalanul! program keretében, hogy megismerkedjenek az anyaországon kívül eső magyarlakta területek természeti, kulturális és történelmi kincseivel.

Déva várának helyén már az ókorban is emelkedett erődítmény. Vulkanikus sziklára épült, spirálisan elhelyezkedő védelmi rendszere egészen a hegy lábáig lehúzódik. A történelmi események mellett a hozzá tartozó Kőmíves Kelemen népballada versszakaival elevenítettük fel az eseményeket.

Vajdahunyadhoz érkezve meglátogattuk Erdély legimpozánsabb, teljesen épen maradt középkori várát. A gótikus építészetű lovagteremből kiindulva felfedeztük a vár reneszánsz múltját idéző termeket. Visszarepülve több száz évet az időben próbáltuk beleképzelni magunkat az akkori kor világába.

Szovátán tett sétánk közben megismerkedtünk a Medve-tó és környékének tavaival, kialakulásukkal, élővilágával, az egészségre gyakorolt jótékony hatásával.

Székelyföld legkülönlegesebb látványossága a parajdi sóbánya, ahol a felszín alatt, majd a felszínen is láthattuk a só különböző megnyilvánulásait. Korondon megismerkedtünk a fazekasság, famegmunkálás és a taplókészítés néhány mozzanatával. Rácsodálkoztunk a likas kőre, bejártuk a Csigadomb földtani védettséget képező aragonit és kalcit kőzeteinek területét.

Körbejártuk az eredeti nevén Vörös-tónak nevezett Gyilkos-tavat. Választ kaptunk pályázatunk címére is, hiszen a legenda szerint mikor a hegy beleomlott a völgybe, az itt legeltető pásztorokat is maga alá temette, és az ő vérük festette vörösre a tó vizét. Állóképességünket próbára téve a Kis-Cohárd sziklái mellett túráztunk. A Békás-szorosban tett sétánk során bejártuk három fő részét.

Segesváron és Fehéregyházán rendhagyó történelem és irodalom óra keretében megemlékeztünk a csatáról és Petőfi Sándor életútjáról. Az emlékhelyen versmondással és koszorú elhelyezésével tisztelegtünk költőnk és a történelmi események előtt.

Farkaslakán a székely nép legnagyobb írójának, Tamási Áronnak szülőhelyét tekintettük meg, majd a sírját és az emlékét őrző emlékművet kerestük fel.

Torda fő látnivalója, a sóbánya évszázadok óta működik. Az 1200 méter vastagságú só réteget már a rómaiak is kezdték kitermelni. Kipróbáltuk milyen a visszhang, ami 16-szor „ismételte vissza” a szavakat.

A kirándulás kapcsán megtapasztalhatták, mennyire vendégszeretőek az emberek, a valóságban is láthatták a tanítási órákon említett helyszíneket, új megvilágításba helyezve ezzel a tanult részeket. Szélesedett látókörük, olyan élményekkel gazdagodtak, melyekre egész életükben emlékezni fognak.

A képen személy, ruházat, lábbelik, kültéri látható

Automatikusan generált leírás

A képen ruházat, személy, kültéri, lábbelik látható

A képen ruházat, személy, lábbelik, csoport látható

Magyar történelmi emlékek nyomában a Délvidéken

Iskolánk hetedik évfolyamos diákjai 2022. április 25-29. között Horvátországba utaztak a Határtalanul! program segítségével, hogy felfedezzék a Délvidék magyar vonatkozású történelmi kincseit.

Az öt napos kirándulás során bejárták a Muravidék néhány meghatározó helyszínét. Megismerkedtek a Kopácsi-rét Nemzeti Parkkal és annak élővilágával, barangoltak Eszéken, Vukováron, időztek az újlaki kastélyban, a Dráva és a Duna partján, megismerkedtek a helyi hagyományokkal a várdaróci tájházban.

A horvát főváros, Zágráb is úti céljaik között szerepelt, Abbázia és Fiume utcáin sétálva pedig amellett, hogy a felfedezték a „Magyar Tengerpartként” ismert üdülőhelyet, számos monarchia korabeli épületet is megtekintettek, bepillantást nyerve azokba az időkbe, amikor hazánk még rendelkezett tengeri kapcsolattal.

Varasdon Európa talán legszebb barokk kori belvárosában sétálhattak, az 1925-ig Erdődy-tulajdonú várban pedig betekinthettek egy olyan család életébe, amely hét horvát bánt adott az országnak.

Az élményekkel teli kirándulás során olyan emlékekkel, tapasztalatokkal lettek gazdagabbak tanulóink, amelyek egész életükben elkísérik őket. Emellett bizonyságot szereztek arról, hogy itthonról haza megyünk, amikor a szomszédos országok magyarlakta vidékeire látogatunk.